L'unità ha come scopo quello di avvicinare lo studente ai fondamenti dell'ingegneria gestionale. In particolare, i focus saranno sulla contabilità esterna - bilancio con documenti correlati, operazioni elementari di contabilità, lettura del bilancio e degli indici - su quella interna - controllo di gestione e principali tecniche, equilibrio di breve e analisi di break even. Si pone inoltre l’attenzione sulla valutazione degli investimenti - metodi di valutazione DCF e non DCF, flussi di cassa; sulla pianificazione della supply chain - logistica in uscita, produzione, valutazione dei fornitori e ciclo di pianificazione e controllo; infine sulla gestione dei progetti - organizzazione per progetti, tecniche di controllo reticolari, pianificazione e ri-pianificazione.
Intervista col prof. Roberto Cigolini, DIG School of Management Intervista col prof. Emanuele Pizzurno, LIUC Università Cattaneo Intervista col prof. Giancarlo Giudici, Corporate Finance, DIG School of Management Intervista con la prof.ssa Paola Bellis, DIG School of Management Intervista col prof. Andrea Urbinati, LIUC Università Cattaneo FOR FOREIGN STUDENTS: Interview with Professor Roberto Cigolini FOR FOREIGN STUDENTS: Interview with Professor Emanuele Pizzurno FOR FOREIGN STUDENTS: Interview with Professor Giancarlo Giudici FOR FOREIGN STUDENTS: Interview with Professor Paola Bellis FOR FOREIGN STUDENTS: Interview with Professor Andrea Urbinati
FOR FOREIGN STUDENTS
The unit aims to bring the student closer to the fundamentals of management engineering. In particular, the focus will be on external accounting - balance sheet with related documents, elementary accounting operations, reading the balance sheet and indices - on internal accounting - management control and main techniques, short-term balance and break even analysis. Attention is also paid to the valuation of investments, DCF and non-DCF valuation methods; to supply chain planning - outbound logistics, production, supplier evaluation and planning, and control cycle; finally on project management - organization by projects, reticular control techniques, planning and re-planning.
L'unità mira a fornire competenze tecniche di: valutazione dei rischi, individuazione delle misure preventive, pianificazione, progettazione di procedure atte a prevenire o ridurre i rischi durante l’esecuzione dei lavori, individuazione delle fasi critiche, capacità di coordinamento delle attività per evitare interferenze pericolose, gestione delle emergenze (incendio – infortunio – terremoto – attentati – calamità naturali in genere). Il corso prepara l'allievo a sostenere l'esame per ottenere la certificazione NEBOSH, il British Standard per la sicurezza e l'organizzazione dei cantieri. L'unità è valida come corso di aggiornamento obbligatorio per CSE, CSP (D.Lgs. 81/08) e per l’ottenimento della qualifica RSPP, Responsabile del Servizio di Prevenzione e Protezione (modulo A, B, C).
Intervista con l'arch. Gerolamo Fazzini - General Manager Sicurcantieri Co. Srl
FOR FOREIGN STUDENTS
The unit aims to provide technical skills of: risk assessment, identification of preventive measures, planning, design of procedures to prevent or reduce risks during the execution of works, identification of critical phases, ability to coordinate activities to avoid dangerous interference, emergency management (fire - accident - earthquake - attacks - natural disasters in general). The unit provides all the information needed to take and successfully pass the exam to achieve the NEBOSH certificate, which is the British Standard for safety in and arrangement of construction sites.
Ogni persona / professionista dovrebbe pianificare la propria situazione finanziaria come fa un'azienda: il fatturato corrisponde allo stipendio di una persona, i costi aziendali corrispondono ai costi per vivere della persona e della sua famiglia, il fcf (free cash flow) di un'azienda corrisponde al contante che una persona riesce a risparmiare ogni mese. Esattamente come un'azienda deve investire il proprio fcf per crescere, così una persona deve sapere investire i propri risparmi che generare una situazione finanziariamente solida e sicura nel lungo termine. Le tecniche del Value Averaging costituiscono uno strumento utile per ottenere questo risultato.
FOR FOREIGN STUDENTS
Every person / professional should plan her / his financial situation as a company does: the turnover corresponds to the salary of a person, the company costs correspond to the living costs of the person and her / his family, the fcf (free cash flow) of a company corresponds to the cash that a person manages to save every month. Just as a company must invest its fcf to grow, so also a person needs to know how to invest her / his savings in order to generating a financially solid and secure situation in the long term. A value averaging investment strategy is useful to achieve such a goal.
L'unità ha lo scopo di preparare gli studenti ad ottenere le prestigiose certificazioni rilasciate dal PMI®, aiutando a comprendere gli approcci, i metodi e le tecniche fondamentali del PMBOK® Guide. Il percorso è strutturato in moduli e comprende giornate d’aula, affiancate ad esercitazioni per l’applicazione delle tecniche apprese. Il corso è valido come formazione obbligatoria per l’iscrizione agli esami CAPM® e PMP®.
Intervista con l'ing. Michele Maritato, MBA, PMP
FOR FOREIGN STUDENTS
The unit aims to prepare students to obtain the prestigious certifications issued by PMI®, helping to understand the fundamental approaches, methods and techniques of the PMBOK® Guide. The course is structured in modules and includes classroom days and exercises for the application of the techniques. The course is valid as compulsory training for eligibility in the CAPM® and PMP® exams.
L’unità didattica ha l’obiettivo di formare gli studenti secondo il modello di competenze IPMA (international Project Management Association) denominato ICB® (Individual Competence Baseline).
Intervista ing. Giuseppe Pugliese - Director of Certification IPMA Italy Intervista con l’ing. Roberto Mori, Direttore Progetti Speciali in Tenova
L’ICB copre oltre alle competenze tecniche e metodologiche del PM anche quelle definite “comportamentali" e “contestuali".
Il modello IPMA prevede 15 competenze comportamentali che il PM deve impegnarsi a sviluppare così come quelle di natura tecnica. La leadership, l'orientamento ai risultati, l'apertura, la negoziazione, l'affidabilità, la gestione dei conflitti e crisi sono alcune delle tematiche che sono trattate all’interno di questa unità didattica.
L’unità didattica prevede inoltre la trattazione di elementi definiti “contestuali” che completano il bagaglio di competenze di un PM (finanza, legale, hsse, tecnologia, business, organizzazione permanente, ecc.).
Il corso offre l’opportunità di poter accedere alla Certificazione IPMA di Livello D che non prevede prerequisiti esperienziali, oppure a livelli superiori qualora il partecipante fosse in possesso dei requisiti richiesti.
FOR FOREIGN STUDENTS
The unit aims to train students according to the IPMA (International Project Management Association) skills model called ICB® (Individual Competence Baseline).
In addition to the technical and methodological skills of the PM, the ICB also covers those defined as "behavioral" and "contextual".
The IPMA model provides 15 behavioral skills that the PM must develop as well as those of a technical nature. Leadership, results orientation, openness, negotiation, reliability, conflict and crisis management are some of the behavioral skills that are treated within this teaching unit.
The unit provides also the discussion of elements defined as "contextual" that complete the skills of a PM (finance, legal, hsse, technology, business, permanent organization, etc.).
The course offers the opportunity to access the Level D IPMA certification which does not require working experience prerequisites, or to higher levels if the participant meets the working experience prerequisites.
Il modello organizzativo della Lean e la metodologia di problem solving Six Sigma rappresentano due riferimenti importanti per tutte le aziende che desiderano migliorare le proprie prestazioni, introducendo un programma di miglioramento continuo. La formazione per Green Belt Project Leader permette ai partecipanti del corso di condurre progetti di miglioramento all’interno delle aziende e al tempo stesso di sviluppare le proprie competenze di project management. I progetti Lean Six Sigma migliorano i processi aziendali e offrono l’opportunità di acquisire competenze interfunzionali indispensabili per ricoprire ruoli manageriali. Non a caso la General Electric, una delle aziende cha ha contribuito a sviluppare la metodologia Six Sigma, utilizzava questo percorso formativo per far crescere i propri dirigenti. Le competenze gestionali e di data analysis acquisite mediante un corso per Green Belt Project Leader sono la chiave per raggiungere alti livelli di competitività e, uniti alla digitalizzazione, costituiscono i principali elementi fondanti l’Industry 4.0.
Intervista con il prof Paonessa - OdeXa S.p.A.
FOR FOREIGN STUDENTS
The Lean organizational model and the Six Sigma problem solving methodology represent two important tools for all those companies that wish to improve their performance, thus introducing a continuous improvement program for their workforce. The Green Belt Project Leader training allows course participants to conduct improvement projects within companies and at the same time to develop their own project management skills. Lean Six Sigma projects improve business processes and offer the opportunity to acquire cross-functional skills essential for holding managerial roles. It is no coincidence that General Electric, one of the companies that have helped to develop the Six Sigma methodology in the first place, used this training path to make its managers grow and improve. The management and data analysis skills acquired through a Green Belt Project Leader course are the key to achieve high levels of competitiveness and, together with digitalization, provide the main founding elements of Industry 4.0.
L'unità si articola in due parti pricipali.
Intervista con il prof. Ciaramella - Politecnico di Milano
La prima, riguardante la valutazione immobiliare, è composta da quattro moduli organizzati in due parti:
- inquadramento del problema, dal punto di vista tecnico economico e gestionale;
- casi studio ampiamente documentati e presentati da esponenti di grande aziende del settore.
La seconda parte del corso prende in considerazione gli strumenti e metodi di valorizzazione immobiliare. Questa intende rappresentare il processo di valorizzazione immobiliare, illustrando le metodologie e le leve tecniche, economiche e gestionali che costituiscono le prassi migliori e conducono ai migliori risultati.
L'unità è patrocinata dalla Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS).
L'unità sarà tenuta da docenti del Politecnico di Milano, esperti del comparto e fruirà del contributo di esponenti di spicco di alcune tra le più importanti imprese e/o organizzazioni operanti nel settore (CBRE e Generali Real Estate, Beni Stabili Siiq, Generali Real Estate e Valore Reale Sgr.)
FOR FOREIGN STUDENTS
The unit is divided into two main parts.
The first one, dealing with real estate valuation, is made up of four modules organized in two parts:
- framework of the problem, from a technical, economic and managerial point of view;
- case studies, as widely documented and presented by representatives of well known companies in the real estate sector.
The second part of the course deals with the tools and methods for real estate valorization. This part aims at presenting the process of real estate valorization, illustrating the methodologies and the technical, economic and managerial means that might lead to the best practices and results.
The unit is sponsored by the Royal Institution of Chartered Surveyors (RICS).
The unit will be held by professors of the Politecnico di Milano, by some experts in the real estate sector, and will benefit from the contribution of leading representatives of some of the most important companies and / or organizations operating in the real estate sector (CBRE and Generali Real Estate, Beni Stabili Siiq, Generali Real Summer and Royal Value Sgr.)
Il nuovo Codice degli Appalti, le Linee Guida ANAC n° 1, n° 2 e n°3 e lo schema di DPCM per la definizione dei requisiti tecnico organizzativi per l’iscrizione all’elenco delle stazioni appaltanti qualificate (art.38, comma 2, del d.lgs. 50 del 2016) del febbraio 2018, enfatizzano di fatto l’importanza dell’attività di project management sia per i RUP che per i partecipanti agli appalti di lavori e/o servizi di ingegneria e architettura.
Intervista con l'ing. Luigi Gaggeri (Parte 1) Intervista con l'ing. Luigi Gaggeri (Parte 2)
Allo scopo esiste la possibilità di essere certificati come project manager ai sensi della Legge 4/2013 (“Disposizioni in materia di professioni non organizzate”) e della Norma UNI 11648:2016 ed essere iscritto nell’apposito elenco di Accredia.
Ma come si può divenire project manager certificato in base alla legge e alle succitate norme? Bisogna ammettere che l’iter per i potenziali candidati appare spesso confuso; quali sono infatti i percorsi per raggiungere l’obbiettivo certificazione, e quale è il percorso ottimale, e quali prospettive può dare la certificazione di project manager?
Il presente modulo didattico intende fornire ogni informativa indispensabile per un’adeguata partecipazione all’esame per la “Certificazione di terza parte” di project management in conformità alla Norma UNI 11648:2016 ai sensi della Legge 4/2013, esame da effettuarsi presso un organismo di certificazione accreditato da Accredia. I PM certificati saranno iscritti nell’apposito registro Accredia, così come previsto per legge.
Il modulo propone innanzitutto i riferimenti della legge e delle normative in relazione agli obiettivi di cui sopra. Il docente illustrerà con adeguata documentazione perché convenga essere certificati come project manager ai sensi della Legge 4/2013 con l’inserimento nell’apposito elenco di Accredia, sia per i RUP, per i liberi professionisti e società d’ingegneria e imprese. Infatti, negli appalti - sia di servizi che di lavori - gestiti con il criterio dell’offerta economicamente più vantaggiosa, i punteggi relativi agli aspetti organizzativi sono premianti con la presenza di figure quali i project manager certificati.
Infine, allo scopo di un adeguato allineamento al corso relativo all’applicazione del project management nel campo delle strutture e infrastrutture, il docente ha previsto case studies - in cui egli stesso è stato project manager o consulente per il project management - tipici dell’ingegneria civile strutturale, edile ed infrastrutturale, e ciò quale viatico per guidare i partecipanti alla prova orale di cui sopra.
FOR FOREIGN STUDENTS
The new procurement code, the ANAC Guidelines No. 1, No. 2 and No. 3 and the DPCM scheme for the definition of the technical and organizational requirements for registration in the list of qualified contracting stations (art.38, paragraph 2 of Legislative Decree 50 of 2016) of February 2018, actually emphasizes the importance of project management activities both for ORs and for professionals involved in civil and infrastructural works and / or engineering and architectural services.
And that is why there is the possibility of being certified as project managers in accordance with Law 4/2013 and the UNI 11648:2016 Standard, and be registered in the appropriate Accredia list.
But how can you become a certified project manager according to the law and the aforementioned standards? Admittedly, the process for potential candidates is often confusing; what are the steps to be taken in order to achieving this certification, and what is the optimal path to follow, and which prospects can a project management certification offer?
This didactic module aims at providing all the necessary information for an adequate participation in the exam for the so-called "Third party certification" of project management in compliance with Law 4/2013 and UNI 11648:2016. This exam is to be carried out at by a Body of Certification officially recognized and accredited by Accredia. Certified PMs will be registered in the appropriate Accredia register, as required by law.
This unit first introduces the students to the law and regulations. The teacher will explain with adequate documentation the reasons why it is convenient to become a certified project manager and to be included in the appropriate list of Accredia, both for the ORs, for professionals, for engineering companies, and companies in general. In fact, in all those contracts managed with the criteria of the most economically advantageous offer, both for construction works and for architectural/engineering services, the scores assigned to the organizational aspects in any bid tend to be higher if and when certified project manager figures are involved.
Finally, for the purpose of adequate alignment with a course about project management in the field of civil and infrastructural works, the teacher will discuss case studies in which the teacher himself has been project manager or consultant for project management activities. These case studies are meant to give the students practical knowledge that might turn out to be very useful during the exam to become a certified project manager.
This Course will describe in detail all aspects of the FIDIC Contracts which are relevant for contract management. It will be a “hands-on approach” on real cases with professional of international experience. During this course certain aspects of risk management will be illustrated.
Intervista con l'avv. Marco Padovan - Studio Legale Padovan
The students will learn:
- Generalities for all FIDIC models of conditions of contract.
- Focus on FIDIC model contracts: the Rainbow suite, 1999 & 2017 editions, contract conditions, choice of the model.
- Procurement rules, tender preparation, pre-qualification, post-qualification.
- The parties and the engineer, roles and responsabilities.
- FIDIC clauses 1, 2, 3: definitions, the employer, the engineer.
- FIDIC clause 4: the contractor.
- FIDIC clause 5: Red Book vs. Yellow and Silver Book.
- FIDIC clause 6: staff and labour.
- FIDIC clause 7: plant material and workmanship.
- FIDIC clause 8: commencement, delays, and suspensions. The programme.
- FIDIC clause 10: employer's taking over.
- FIDIC clause 11: defects liability.
DIREZIONE
prof.ssa arch. ing. Paola Ronca
tel: +39 02 2399 4381 |Â paola.ronca@polimi.it
SEGRETERIA DIDATTICA
dott. arch. Maria Grazia Mastrorillo
tel: +39 02 2399 4341 | mariagrazia.mastrorillo@polimi.it
INFO E ISCRIZIONI
dott. ing. Marco Zucca
tel: +39 02 2399 4341 | marco.zucca@polimi.it
CELLULARE 340 2628944